1. Éssers morts que reviuen en cossos com el d’un
fantasma, vampir...
2. Monstres i
criatures fantàstiques com Frankenstein
3. Éssers humans que han quedat modificats voluntària
o involuntàriament.
4. Persones que han superat, excedit els seus límits
mentals o físics, habitualment van a buscar la pertorbació mental.
TIPUS DE CINEMA DE TERROR (SUBGÈNERES)
Slasher
-Es
basa en que una persona va matant a un grup de gent, normalment joves, i l’objectiu
del film és ensenyar la matança i no tant centrar-se amb l’argument. El jovent
assassinat acostuma a estar envoltat de sexe i drogues, entre d’altres, i en el
moment precís dels fets, es habitual que es trobin sols. Els temes principals
sobre els quals es basen aquest tipus de films és la venjança per una
humiliació prèvia,... i no busca la tortura, tot el contrari, les morts són
ràpides. Un dels clàssics d’aquest gènere és “la matança de Texas”.
Gore
- És
un subgènere que intenta demostrar la debilitat del cos humà mitjançant efectes
especials i l’ús en excés de sang, per crear un fort impacte visual-gràfic. No
acostuma a seguir una trama com la resta de subgèneres sinó que està
enfocat únicament en causar un neguit al espectador mitjançant una destrucció
massiva al físic de l’ésser humà. També s’ha de valorar el treball dels càmeres
en la gravació perquè juguen un paper fonamental. A vegades l’impacte és tan
excessiu que s’utilitza com a un recurs còmic. Un exemple molt conegut és “Saw”.
Psicològic
-
Aquest subgènere es basa en les pors, els temors, les supersticions, etc.. dels
personatges. Més que buscar el terror mitjançant espants, juga amb l’emoció
dels moments i amb la empatia que tinguis en vers els personatges. Intenta que
t’identifiquis amb les situacions extremes en que es troben. Elements
fonamentals en la realització d’un film d’aquest tipus és el domini dels sons i
el joc amb les ombres, la foscor, la boira,...
Gòtic
- Es
centra molt en l’ambientació, ha d’estar enfocada a espais molt ben decorats,
jugant amb les penombres, la foscor, les llums, la humitat, espelmes,... i el
conjunt ajuda a crear una situació de irrealitat i de incertesa. Els
personatges acostumen a ser vampirs, fantasmes,.. els espais són tancats i els
temes tractats acostuma a ser la lluita entre el bé i el mal, lluita entre
éssers imaginaris,... i un autor molt conegut dins d’aquest subgènere és Edgar
Allan Poe.
TÈCNIQUES EMPRADES PEL MUNTATGE
- Sovint parlem del cinema de terror superficialment, sense aprofundir amb elements tant importants com els que ens produeixen les sensacions. Són un seguit de tècniques que són necessàries per la creació d’un projecte de terror.
- Sovint parlem del cinema de terror superficialment, sense aprofundir amb elements tant importants com els que ens produeixen les sensacions. Són un seguit de tècniques que són necessàries per la creació d’un projecte de terror.
Els
infrasons
- És
una ona acústica que està per sota de l’espectre auditiu de l’ésser humà, és a
dir, que no en podem captar el so però tot i això el nostre cos les percep i
ens produeix unes reaccions naturals. Aquesta tècnica va permetre al cinema, en
general el de terror, produir unes sensacions als espectadors pràcticament
imperceptible per la persona però perceptible per l’interior del cos.
Canvis
sobtats de color
- A
diferència de les pel·lícules agrupades en altres gèneres, les de terror
utilitzen colors molt poc vistos en els films, tot està permès. Com per exemple
utilitzar colors molt vius en escenes desagradables o combinar colors per fer
col·leccions surrealistes de fotogrames i arribar a provocar sensacions
incòmodes pels espectadors.
Imatges
subliminals
- Té
una funció i aplicació similar als infrasons. Apareixen a les imatges de forma secundària
i molt ràpides sense que quasi bé l’espectador en percebi la seva presència,
però produeix unes sensacions inquietants al públic.
Escenes
llargues
- El
director acostuma a jugar sempre amb el temps perquè és un recurs útil i fàcil
de dur a terme. Consisteix en aguantar durant una estona prolongada l’aparició
d’algú o que es produeixi un fet paranormal,... així l’espectador es pot
identificar amb el personatge i mostrar la mateixa tensió i les mateixes
sensacions.
Canvi de
patró i de model de terror clàssic
- Aquesta tècnica consisteix en crear una pel·lícula que
trenqui amb els esquemes clàssics del terror, com per exemple, la noia del
final, la solitud dins d’un bosc fosc,... tots aquests ítems estan tant
interioritzats dins la ment dels espectadors que quan passa ja saben on serà
l’espant, qui apareixerà,... Però quan una pel·lícula no ho completa ens fa
sentir incòmodes e inquiets.
Ús de
música tètrica
- La
tècnica s’aconsegueix mitjançant la música produïda per instruments com el
piano i l’orgue. Es tracte de crear un so que produeixi la sensació de tensió
mentre es reprodueix la escena.
No hay comentarios:
Publicar un comentario