El cinema bèl·lic és un gènere cinematogràfic que pretén mostrar de manera
gràfica i, a través de recursos audiovisuals escenes considerades les quals
succeeixen guerres o conflictes armats (ja siguin revoltes, revolucions o
alçaments) des de qualsevol punt de vista que sigui possible. Ho fa a partir de
recursos especials diversos entre els quals s’hi troba l’ús d’armes, la
presència de foc i fum i el fet de mostrar de manera prou explícita realitats
dels conflictes com cadàvers o sang.
Història
Els seus inicis es remunten a la II Guerra mundial, quan els països que
formaven l’eix (Alemanya, Itàlia i Japó) impulsaren a partir de la documentació
gràfica, produccions gràfiques audiovisuals en forma de vídeos per tal de fer
arribar la seva propaganda a les classes populars i guanyar-se el seu suport i
la seva afiliació al moviment. Passada la guerra aquest gènere perd influència
i força a causa del greu dany moral que havia causat a gran part de la població
del món considerat occidental. Malgrat tot això a partir dels anys 60 del segle
XX es recupera l’ús d’aquest gènere per tal de mostrar al món horrors com els
que havien causat les guerres a la història de la humanitat. La gran remuntada
del cinema bèl·lic es produirà durant els anys 90 quan sorgirà un nou corrent
dins del mateix mateix gènere el qual anirà més enfocat a mostrar el punt de
vista del soldat, una persona amb sentiments i pensaments que mostrarà i en els
quals el fil conductor de les produccions serà com evoluciona el seu personatge
durant el pas per la guerra.
Punts clau del cinema bèl·lic:
- Ús
d’efectes especials com foc, mostra d’armes de mida real, intentar centrar
l’expectació en la part més violenta del conflicte, ús de màquines de fum,
etc.
- Ambientació
tensa i entorn derruït, com per exemple, edificis destrossats, comparació
d’espais previs a la guerra i com han quedat destruïts després del
conflicte.
- Aplicacions
importants pel que fa al maquillatge, per a poder demostrar la violència
dels fets s’utilitzen tècniques de maquillatge clares i el màxim realistes
possibles per a poder maquillar ferits, crear ferides, talls, rascades i
fins i tot en pel·lícules més actuals, poder mostrar amputacions i
vísceres sense complicacions
- Gravacions
a partir de grans plans com plans generals que permetin mostrar la
magnitud de les destrosses i el pas de la guerra que haurien causat grans
danys als entorns.
- Enfocar en primer plans i plans mitjans per
a ensenyar els ferides i els detalls fet i aplicats a partir del maquillatge.
- Pel·lícules
basades en fets reals, ambientades en conflictes que van passar com la II
Guerra mundial i, en alguns casos, poder explicar vivències personals
succeïdes durant el conflicte, ja sigui per part de soldats, familiars
d’aquests, persones que visqueren la guerra o gent que ha deixat
constància del que va viure durant els anys que va desenvolupar-se el
conflicte a partir de diaris personals, gravacions, cartes o publicacions
a la premsa.
Pel·lícules que pertanyen al cinema bèl·lic
- Stalingrad
(1993): Aquesta és una pel·lícula que
il·lustra de manera molt clara el que va succeir, des del punt de vista de
soldats alemanys però també des del punt de vista de ciutadans russos,
durant la batalla d’Stalingrad, URSS (1942-1943) i que va significar la
primera gran derrota dels països de l’eix i el principi de la fi de
l’hegemonia que el nazisme havia aconseguit imposar arreu d’Europa.
L’argument és el següent: els soldats alemanys es troben a la costa
italiana després d’haver aconseguit èxits a la batalla de El Alamein, nord
d’Àfrica. Aviat són enviats a Stalingrad per combatre, juntament amb
altres tropes al front oriental o rus per conquerir una de les ciutats més
important de l’URSS, tan simbòlicament (nom del líder de l’URSS, Stalin) i
estratègicament (obria les portes al control del Caucas i de les reserves
de petroli i minerals que s’hi trobaven. De seguida els soldats alemanys
s’adonaran que la situació a Stalingrad és totalment diferent a la viscuda
durant la batalla del Alamein. La situació empitjora amb l’arribada de
l’hivern. La cruesa d’aquesta estació i el fet que els russos
emprenguessin una duríssima resistència per aguantar la ciutat va fer que
les condicions per viure i seguir la lluita es tornessin insostenibles.
Finalment, tres dels soldats decidiran escapar i fugir, no ho aconseguiran
i moriran, els dos últims, de fred.
- Salvar
al soldado Brian (1998)
- Dunkerke
(2017)
- El gran dictador (1940): Aquesta és una pel·lícula que tracta en forma de paròdia els fets succeïts durant l'etapa de la segona guerra mundial, el règim nazi a Alemanya i el tracte que reberen els jueus durant l'etapa del tercer reich. Ho fa des del punt de vista d'un doble personatge (representat per Charles Chaplin) que representa el dictador, en el cas de la pel·lícula, Hynkel, i per l'altra, la d'un barber jueu que viu al ghetto. L'estat que es vol parodiar és Alemanya però a la pel·lícula s'anomena Tomainia. L'objectiu de la pel·lícula era demostrar que es pot fer broma de temes tan espinosos com podien ser la guerra malgrat que el mateix Chaplin va afirmar que si hagués conegut la situació real a Europa durant la guerra no hagués fet la producció.
No hay comentarios:
Publicar un comentario