viernes, 24 de mayo de 2019

CINEMA BÈL·LIC (ROGER VIDAL)

-El cinema bèl·lic és un gènere cinematogràfic el qual tracta com a tema principal la guerra.  Busca mostrar els fets d’una guerra sempre tenint com a punt fort el moment de la batalla, però fins i tot en alguns projectes  s’ha vist l’apartat de com s’ha produït, dit d’una altre forma, el motiu que ha provocat el conflicte i també pot ser que hi surtin moments de postguerra, és a dir, un cop s’acaba.

-Els inicis se centren durant les guerres que hi van haver un cop es va crear el cinema. Els grans exèrcits necessitaven fer una difusió del que s’estava vivint, crear pel·lícules amb l’objectiu de motivar a les tropes o conscienciar-los per obtenir la victòria ensenyant els defectes de les nacions rivals. Però no és va fer un salt positiu en aquest àmbit fins que l’exèrcit Estatunidenc va fer diverses col·laboracions amb Hollywood, a partir d’aquí moltes estrelles del cinema d’aquell moment, tan directors com actors i actrius, es van afegir a la causa.

-Al acabar-se la Segona Guerra mundial el cinema bèl·lic va fer una forta baixada, però als anys 60 va tornar a agafar força amb una sèrie de grans produccions com “La gran evasió” de John Sturges. Posteriorment torna a caure la popularitat del gènere després de la guerra de Vietnam i finalment torna a fer una pujada als anys 90, a causa de les innovacions com per exemple, crear les produccions centrant-se més amb el sentiment d’un soldat i retransmetent els fets des de el seu punt de vista.

-La idea principal d’aquest gènere és ressaltar l’heroisme però té un seguit de sub-temàtiques que han estat molt variades. Primer de tot quan no hi havia tant recursos com ara, era molt comú que la trama de les pel·lícules girés al voltant de la batalla i les seves imatges, tirotejos i l’ocupació de nous territoris. Però a mida que va anar evolucionant s’han vist grans produccions que s’allunyen del conflicte en si i van més enllà tocant la part més psicològica narrant els aspectes sentimentals dels participants ja tant pot ser soldats, família,... També s’ha portat a les grans pantalles produccions més semblants al cinema històric i amb característiques dels documentals, biografies militars o experiències d’un grup reduït de soldats, presoners, deportats,... i finalment també hi ha agut casos de pel·lícules que han fet referència i també han servit per conscienciar a la població, als traumes de la postguerra i a les seqüeles que deixa.

Stalingrado (1993)

-Mostra molts aspectes de la guerra que va succeir entre la Unió Soviètica i Alemanya. Tot comença a Itàlia on uns quants soldats nazis estàn disfrutant dels seus dies de descans abans de ser cridats per anar a combatre contra la Unió Soviètica. La pel·licula té un nombre abundant d’escenes on es veuen les batalles amb les explosions, els tirotetjos, els ferits, els morts,... però també té moments on et fa reflexionar sobre les pèssimes condicions de vida a les quals estaven exposats els soldats del cantó Alemany. Moments molt dramàtics en que els soldats perden amistats o simplement te’n adones que molts d’ells no defensaven la seva pàtria ni sabien realment per qui estaven lluitant. Simples titelles que només mataven i estaven sotmesos a unes obligacions extremes. Per altre banda la producció toca moments més tendres per suavitzar-ho, com el moment en que maten a un dels dirigents i aconsegueixen subministraments durant uns quants dies. Tot acaba quan els únics protagonistes que queden moren congelats en mig del no res.

El gran dictador (1940)

-És una pel·lícula dirigida i entre d’altres interpretada per Charles Chaplin. Com aspecte característic i curiós és la primera producció en forma de film sonora per aquest cineasta de Hollywood.
El seu argument es basa en la vida del Ghetto, un barri on l’exèrcit nazi i tenia els jueus i els seus conflictes. També es veu de forma notòria, tenint com a protagonista  Hynkel que és una paròdia de Hitler, els problemes entre els oficials de l’excèrcit. La idea principal del director era fer-ho en forma de paròdia còmica i així va ser. Al ser estrenada al 1940 era complicat trobar informació sobre la temàtica i les característiques històriques del que estava succeint. Ell sempre ha dit que si hagués conegut les condicions extremes, així com els camps de concentració,... ell no hagués sigut capaç de fer una pel·lícula còmica sobre allò.

No hay comentarios:

Publicar un comentario